Урок для учнів 7 класу
Мета: Показати призначення та використання довідкової літератури при вивченні шкільної програми з більшості шкільних курсів. Охарактеризувати енциклопедії, словники, довідники для учнів.Обладнання: Дитяча енциклопедія, енциклопедичні словники, мовні словники.
"Книга – стіл думки, за який
запрошується кожний.”
(Народне прислів’я).
Хід уроку:
Бібліотекар. На сьогоднішньому уроці мова піде про наших вірних друзів та добрих помічників. А кого можна назвати помічником? Як ви розумієте значення цього слова? Яку роль відіграють в нашому житті книги? Які вислови про них ви знаєте?
Дійсно, книга – надійний друг та помічник. Багато поколінь людство сприймає книгу як безцінний дар, створений розумом людини тисячоліття тому. Ви більше знайомі з художньою літературою, але прийшов час ввійти в світ наукової книги. Тому, сьогодні, я познайомлю вас із довідково-інформаційним фондом нашої шкільної бібліотеки, із довідковою літературою.
А хто з вас не замислювався: чому в морі вода солона, а цукор – солодкий; сніг білий, а кип’яток – гарячий? Де на Землі найхолодніше та найтепліше місце? Скільки зірок на небі? Хто такий Пржевальський? Подібних та інших питань у вас, надіюсь, багато.
Не соромтесь питати про все, що вас цікавить, що вам не зрозуміло. Запитуйте вчителів та батьків, шукайте самі відповіді в словниках та довідниках. Допитливість допоможе вам оволодіти знаннями, які дуже потрібні людям всіх професій.
В довідково-інформаційний фонд шкільної бібліотеки входять енциклопедії, словники, довідники. Слово "енциклопедія” взято з грецької мови. В перекладі означає "коло знань”.
Для дітей є спеціально видана Дитяча енциклопедія, серія "Я пізнаю світ”. Вони написані доступною мовою. В підготовці цих видань брали участь відомі вчені, педагоги, письменники та художники. (Дається коротка характеристика пер поговоримо про словники.
Яку допомогу надають словники? Вони дають нові свідчення з різних областей науки, техніки, мистецтва та літератури, розвивають нашу культуру мови, прилучають до культури народу.Словники надають багато інформації тим, хто постійно ними користується, читає їх. Відомий французький письменник А.Франс писав: "Словник – це весь всесвіт в алфавітному порядку”.
Якщо добре подумати, словник – це книга книг. Він включає в себе інші книги, потрібно тільки дістати їх з нього. Для цього вам потрібно навчитися правильно користуватись словниками.
Всі словники діляться на два основних типи: мовні та енциклопедичні.
Для вас, діти, видано ряд шкільних мовних словників та енциклопедичних довідників. Серед них: орфографічний, тлумачний, фразеологічний, словотворчий, етимологічний, анатомічний, іномовних слів та виразів та ін. словники. Енциклопедичні словники: юного спортсмена, юного техніка, юного глядача, юного математика та ін.
Мовні та енциклопедичні словники мають різні мету та завдання. В мовних словниках наводяться відомості, необхідні для розуміння слова, його вживання в мові художньої літератури, в розмовній мові і т. д. В енциклопедичних словниках йдеться про сам предмет, поняття, явища, про призначення тих чи інших приборів та апаратів, принципах їх дії, про вчених, винахідників, героїв війни та праці. Словники складені з цеглинок – із багатьох словникових статей. Кожна стаття розповідає про поняття, яке означається словом. (Звертається увага на короткі граматичні помітки, на передмову, скорочення, вживання в словнику, даються приклади скорочень.)
Загальні поради щодо користування словниками:
1. Слова й статті в словниках і енциклопедіях розміщені в алфавітному порядку. В такому ж порядку розміщені не тільки перші (початкові), а й усі наступні літери.2. Всі слова в словниках і енциклопедіях подаються в початковій формі.
3. Терміни, які складаються з двох і більше слів, розміщуються таким чином, щоб на першому місці стояло слово, яке несе логічний наголос. Статтю треба шукати або на іменник, або на прикметник. При цьому слід пам’ятати, що назва її поміщається в алфавіті на прикметник, коли він разом з іменником утворюють одне поняття (початкова школа, робітничий клас).
4. Коли в енциклопедіях подаються відомості про вчених, письменників, державних і громадських діячів, то завжди першим стоїть їхнє прізвище (Дарвін Чарльз, Джаліль Муса).
5. Перш, ніж приступити до відшукування слова в багатотомному словнику чи енциклопедії, треба правильно вибрати потрібний том. Для цього спочатку слід подивитись на спинку тому або на титульну сторінку, де написані слова чи літери, що вказують, які слова можуть бути вміщені в даному томі.
6. При користуванні тлумачними словниками чи енциклопедіями треба спочатку мати на увазі, що в кожній статті, яка пояснює дане поняття, воно в подальшому пишеться скорочено (лише початковими літерами).
7. Кожний словник має свою специфіку, і тому перш, ніж ним користуватись, треба обов’язково вивчити принципи його побудови, які подаються в передмові або в спеціальних статтях на початку першого тому.
Практичне завдання.
. За допомогою різних словників дати характеристику словам: актив, анотація, проблема, салют, драматургія, джинси.
. Пиши без помилок. Дати невеликий словниковий диктант: вентиляція, багаж, дельфін, вінегрет, репетиція, директор. В яких випадках ви звертались до орфографічного словника? Яке його призначення?
. Взяти слова "книга” та "бібліотека”. Як вони характеризуються в етимологічному словнику? (Етимологія – наука про справжнє або початкове значення слова).
Далі охарактеризувати енциклопедичні словники. Показати їх різницю між мовними та енциклопедичними словниками. Звернути увагу на покажчики в кінці словників.
Практичне завдання. Знайти по енциклопедичному словнику характеристику поняття. Наприклад, техніка, театр.
Закріплення. Проведення вікторини "Ми подорожуємо з друзями по словниках”.
Домашнє завдання. За допомогою тлумачного словника пояснити значення слів: супутник, абонемент, абонент, адресат, адресант, коса, монополія.